Zmiana nawyków żywieniowych – kiedy jest na to najlepszy moment?

Wiosna to czas, gdy wiele osób zaczyna się ruszać, widząc, że po zimie zarówno kondycja, jak i liczba kilogramów są na niesatysfakcjonującym poziomie. Gdy ma się przed sobą wizję ubrania stroju kąpielowego czy kąpielówek i – generalnie – pokazywania ciała w trakcie upałów, dużo ludzi szybko ustala intensywny program treningowy, restrykcyjną dietę i zaczyna akcję „X dni do lata”. Ile dni można wytrzymać taki rygor…? Kilkanaście…? Kilka…? Każdy fachowy dietetyk czy kształcony trener personalny powie Ci jedno…

Co za dużo – to niezdrowo!

Co to oznacza? Wiemy, że po zimie może być Ci ciężko (i dosłownie, i w przenośni), ale pomyśl… Czy nie lepiej wrócić do idealnej sylwetki nieco później, ale uniknąć efektu jo-jo? Często mówi się także – „raz, a dobrze!” i także z tymi słowami nie sposób się nie zgodzić!

Zawsze jest odpowiedni czas na zmianę nawyków żywieniowych!

„Początek diety w połowie tygodnia/miesiąca/roku? Nie ma sensu! Zacznę od (następnego) poniedziałku”. Znasz to…? Tak robi większość osób, którym trudno jest z dnia na dzień zrezygnować ze wszystkiego, co kochają… Słodycze? Alkohol? Smażone potrawy…? A może by tak rezygnować z nich stopniowo? A może już na samym początku diety mieć w zanadrzu zdrowe zamienniki tych pyszności…? Wszystko jest możliwe – trzeba tylko robić to „z głową”!

Zmiana diety podczas epidemii koronawirusa – czy to może się udać?

Kolejną doskonałą wymówką do przełożenia rozpoczęcia zmiany nawyków żywieniowych jest epidemia koronawirusa… Podczas gdy ma się mało ruchu, zostaje się w domu, okazji do podjadania jest zdecydowanie więcej niż zawsze. Czy to oznacza, że zmianę diety należy przesunąć na okres „po epidemii”? Nie, nie i jeszcze raz nie! Dla chcącego nic trudnego – ćwiczyć można także w domu, a zdrowe jedzenie jest prostsze do przyrządzenia niż Ci się wydaje!

4 elementarne zasady zdrowego odżywiania, które mogą odmienić Ciebie i Twoje życie!

Co zmienić w diecie, żeby stopniowo, bez efektu jo-jo, wrócić do swojej idealnej wagi? Oto garść wskazówek, które mogą zdecydowanie wpłynąć na Twoje życie (i figurę)!

Pij wodę nie tylko od święta

Ile powinno się wypijać dziennie wody i innych napojów (nie wliczając w to czarnej herbaty, kawy czy alkoholu)? Wiele zależy od naszego wieku, etapu życia oraz aktywności fizycznej. Zdecydowanie większe potrzeby będą mieć kobiety w ciąży czy sportowcy. Najczęściej przyjmuje się, że dorosły powinien spożywać między 2,5 a 3,5 litra płynów.

Owoce i warzywa – to jest to

5 porcji warzyw i owoców każdego dnia? Doskonale zdajemy sobie sprawę, że niektórym wydaje się to niemal niemożliwe do zrealizowania. Nie zawsze mówi się jednak o tym, że „1 porcja” to nawet pomidor i papryka położone na kanapkę czy sałatka do obiadu. Jedzenie „zielonego” nie jest wcale aż tak trudne! Wystarczy odpowiednio zaplanować swoje codzienne posiłki.

Zdrowe słodycze też są smaczne

Co, jeżeli dzień bez słodyczy dla Ciebie nie istnieje…? Obecnie w niemal każdym sklepie możesz kupić zdrowsze zamienniki białego cukru. Erytrytol, ksylitol, syrop z agawy… Dzięki nim – nieznacznie tylko modyfikując „tradycyjne” przepisy – przygotujesz desery, po których wyrzuty sumienia nie będą miały racji bytu! Wiele inspiracji na zdrowe przekąski znajdziesz chociażby u nas, w zakładce Zdrowie na talerzu.

Unikaj jedzenia tuż przed snem

„Ostatni posiłek o 18?” Tak, ale tylko wtedy, gdy chodzisz spać o 20-21! Kolację dobrze zjeść 2-3 godziny przed snem. Jeżeli kładziesz się późno, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ostatni posiłek przygotować sobie o 21, a nawet 22.

Posty warzywne? Wielodniowe głodówki? Powiedz im NIE!

Nie bez przyczyny piszemy o zmianie nawyków żywieniowych, a nie o diecie! W końcu człowiek przez całe życie jest na diecie, ponieważ z definicji jest to „sposób żywienia”. Pamiętaj, że posty czy wielodniowe głodówki rzeczywiście przyniosą realne efekty w postaci redukcji wagi ciała, ale po ich zakończeniu często jest się mocno osłabionym, kilogramy wracają (i to z nawiązką), a nawet można mieć poważne problemy zdrowotne! Zmiana nawyków żywieniowych powinna się odbywać stopniowo, wtedy przynosi najlepsze efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *