Probiotyki dla wszystkich na wszystko?

Probiotyki – coraz więcej ich obecnie w Aptekach – inne dla dzieci, inne dla dorosłych, co producent to inny specyfik. Czy wynika to z faktu, że są one potrzebne każdemu, na każdym etapie życia? Niekoniecznie, aczkolwiek w pewnych sytuacjach ich przyjmowanie jest wręcz niezbędne.

Probiotyk – co to właściwie jest?

WHO, czyli Światowa Organizacja Zdrowia w 2001 r. stworzyła definicję probiotyków jako żywych drobnoustrojów, które – podawane w odpowiednich dawkach – powodują korzystny efekt dla zdrowia. Samo słowo “probiotyk” natomiast znaczy po prostu z greckiego “dla zdrowia”.

Wziąłeś antybiotyk? Zażyj probiotyk!

Najpopularniejsze zastosowanie probiotyków to terapia osłonowa w trakcie antybiotykoterapii. Większość farmaceutów sugeruje zakup tego rodzaju specyfików w trakcie obciążającej dla organizmu kuracji antybiotykami. Niektórzy ludzie twierdzą jednak, że probiotyk jest niepotrzebny i wystarczy spożywać większe ilości jogurtów, które mają analogiczne właściwości, ale jedynie część z nich posiada w swoim składzie takie szczepy bakterii (choćby z rodzaju Lactobacillus i Streptococcus). Kiedy jeszcze powinniśmy stosować probiotyki? Przydadzą się one z pewnoscią osobom z wysokim poziomem cholesterolu, zwalczą wrzody żołądka oraz pomogą przy niemowlęcych problemach z brzuszkiem.Ponadto, wspomagają układ odpornościowy, są więc najczęściej wybierane przez rodziców dzieci w wieku żłobkowo-przedszkolnym w sezonie największych infekcji.

Probiotyki dla małego i dużego

Probiotyki mogą być stosowane już od pierwszego dnia życia dziecka – nawet w przypadku dzieci urodzonych na długo przed terminem – wcześniaków. W takich sytuacjach podawane są profilaktycznie, w związku z faktem, że wspomagają kolonizację przewodu pokarmowego, jałowego tuż po urodzeniu. Co istotne – o ile dorośli mogą “poradzić sobie” bez wsparcia probiotykami, jedząc produkty bogate w odpowiednie szczepy bakterii, z niemowlętami sytuacja jest bardziej skomplikowana i probiotyki mogą być wtedy nie do zastąpienia.

Naturalne probiotyki – jest ich tak wiele

Probiotyki należą do grupy zwanej “żywnością funkcjonalną”, czyli taką, której działanie jest potwierdzone przez naukowców. W sklepach nie brakuje kefirów czy jogurtów, w składzie których znajdują się odpowiednie szczepy bakterii. Oprócz tego, na półkach można również znaleźć margaryny, soki lub napoje herbatopochodne o tego typu właściwościach. W związku z faktem, że producenci prześcigają się w tworzeniu kolejnych nowości o charakterze prozdrowotnym, jesteśmy przekonani, że już wkrótce spotkamy się z jeszcze większym wachlarzem takich artykułów spożywczych. Nie należy zapominać o tym, że “normalne” pożywienie też zawiera probiotyki – zaliczyć można do niego chociażby banany, szparagi, cebula czerwona czy czosnek. Jedząc te produkty nie musimy się martwić o probiotyki i wybierać ich w aptekach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *