Kwas foliowy – czy tylko dla kobiet w ciąży?

Kwas foliowy – inaczej witamina B9, B11 lub folacyna – jest substancją niezbędną każdej komórce naszego ciała. Nie każdy jednak wie, że niemal wszyscy cierpimy na jej niedobór. Z uwagi na fakt, że najwięcej się o niej mówi w stosunku do kobiet w okresie ciąży lub planujących potomstwo, przywykło się twierdzić, że tylko wtedy suplementacja kwasem foliowym jest wręcz koniecznością. A co z innymi okresami naszego życia? W tym artykule, pisanym na podstawie “Norm żywienia dla populacji Polski” pod redakcją Mirosława Jarosza z 2017 r., postaramy się odpowiedzieć na najczęściej występujące pytania związane z folacyną.

 

Czy kwas foliowy występuje również w żywności?

Oczywiście, podobnie jak w przypadku innych substancji, również kwas foliowy znajduje swoje źródło w produktach żywieniowych, ale już na początku należy podkreślić, że jest on wtedy mniej trwały niż w przypadku syntetycznej folacyny. Najwięcej witaminy B9 znajduje się w warzywach – przede wszystkim tych ciemnozielonych oraz kapustnych. Nieco mniej wartościowym źródłem kwasu foliowego są owoce, jaja czy sery dojrzewające.

 

Czym objawia się niedobór kwasu foliowego?

Niedobór kwasu foliowego może prowadzić do wielu poważnych schorzeń. Zaliczają się do nich m.in. choroby układu krążenia, niedokrwistość, osteoporoza, a nawet nowotwory. Nieodpowiednie spożycie witaminy B9 może wywoływać także depresję czy demencję. Szczególnie istotne jest suplementowanie kwasu foliowego przed i w trakcie ciąży, wtedy zapotrzebowanie na tę substancję jest zdecydowanie większe i jej niedobory w skrajnym przypadku są w stanie doprowadzić do wad cewy nerwowej u płodu.

 

Czy kwas foliowy można przedawkować?

Podobnie jak w przypadku pozostałych witamin, tak i kwas foliowy można przedawkować. Co istotne – zbyt duże dawki syntetycznej postaci witaminy B9 mogą maskować objawy związane z niedoborem witaminy B12, które w skrajnym przypadku prowadzą do bardzo poważnych zmian w układzie nerwowym. Niektóre źródła stanowią również o rakotwórczym działaniu zbyt dużych dawek kwasu foliowego.

 

Nowa rekomendacja Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników związana ze stosowaniem folianów przed ciążą, w jej okresie i połogu

Jak już wspomnieliśmy na początku artykułu, szczególnie istotna jest suplementacja kwasem foliowym przed i w czasie ciąży. W ubiegłym roku nową rekomendację w tym zakresie przedstawiło Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników (http://perinatologia.umed.pl/wp-content/uploads/2018/02/56597-143992-2-PB.pdf) i pokrótce przedstawimy Wam jej główne założenia. Przede wszystkim – wszystkie kobiety w wieku rozrodczym powinny budować swoją dietę w oparciu o produkty bogate w foliany, ale oprócz tego zaleca się przyjmowanie kwasu foliowego już 12 tygodni (nie – 4 – jak było dotychczas) przed ciążą oraz przez cały okres jej trwania, a także proces karmienia piersią. Ponadto, jako podstawową dawkę u zdrowych kobiet określa się 0,4 mg witaminy B9 dziennie. W przypadku obciążenia położniczego u kobiet, dawki te są odpowiednio wyższe (w tym zakresie odsyłamy Was już bezpośrednio do przytoczonej powyżej publikacji).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *