Jak wzmocnić odporność przed sezonem jesienno-zimowym?

Mimo że lato wciąż trwa, warto już teraz rozpocząć „przygotowywać” swój układ odpornościowy do sezonu jesienno-zimowego. Co można robić, by zmniejszyć swoją podatność na infekcje, a najlepiej w ogóle nie chorować w chłodniejszych miesiącach roku? Istnieje kilka sprawdzonych sposobów, którymi się chętnie podzielimy!

Sen najlepszym lekarstwem

Codziennie dorosły człowiek powinien spać ok. 8 godzin dziennie. Spać należy w ciszy, przy zgaszonym świetle i najlepiej nieprzerwanie. W takich okolicznościach liczba limfocytów wzrasta, natomiast  w szyszynce wydziela się melatonina, niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Zdajemy sobie oczywiście sprawę, że nie zawsze ciągły, 8-godzinny sen jest możliwy. Szczególnie przy małych dzieciach czy problemach zdrowotnych liczba wybudzeń w ciągu nocy potrafi być naprawdę duża. Wtedy najlepiej jest zadbać o swoją odporność na pozostałe sposoby, a sen… na niego przyjdzie pora!

Dbaj o równowagę – także psychiczną

Nie każdy o tym wie, ale permanentny stres wpływa w ogromnym stopniu na odporność organizmu. Ma to związek z faktem, że system nerwowy wpływa w ogromnym stopniu na układ immunologiczny. Równowaga psychiczna, relaks, wyciszenie… Wszystko to jest niezbędne, jeżeli chce się cieszyć dobrym zdrowiem. Może Ci się to wydawać dziwne, ale krótka drzemka w ciągu dnia, sesja jogi czy weekendowy wyjazd z przyjaciółmi potrafią świetnie wpływać na odporność organizmu!

Dieta „odpornościowa” – czy taka istnieje?

Co jeść, by cieszyć się dobrym zdrowiem przez cały rok? Istnieje kilka produktów, które doskonale wpływają na odporność. Należą do nich m.in. cytrusy, kiszonki czy miód. Bombą witaminową jest także czosnek, który świetnie wspiera proces oczyszczania organizmu z toksyn. Jeśli szukasz pomysłu na obiad, który będzie nie tylko smaczny, ale i zdrowy, wypróbuj zupy-kremy. Dzięki dużej zawartości warzyw, jest to bomba odżywcza i doskonale wpływa na odporność.

Zioła „receptą” na odporność

Chcesz być zdrowy i odporny na infekcje także jesienią i zimą? Zobacz, jakie zioła Ci w tym pomogą! Żeń-szeń sprawi, że Twoja zdolność pokonywania infekcji zdecydowanie wzrośnie. aloes ma właściwości bakteriobójcze oraz przeciwzapalne, natomiast czystek działa także przeciwzapalnie. Oczywiście, to tylko kilka przykładów ziół, które wesprą procesy odpornościowe. Warto również zapoznać się z właściwościami jeżowki oraz wiesiołka.

Witamina D słońcem „w pigułce”

O ile wiosną i latem rzadziej ma się niedobory witaminy D, jesienią i zimą jest z tym zdecydowanie gorzej. Pamiętaj, że niedobory tej witaminy skutkują natomiast obniżeniem odporności, ponieważ wpływa ona w dużym stopniu na aktywność limfocytów. W aptekach znajdziesz szeroką ofertę preparatów z witaminą D. Wybierz najlepszy dla siebie i suplementuj się nim w chłodniejszych miesiącach roku.

Hartowanie organizmu to jest to!

Nie tylko regularna aktywność fizyczna jest istotna w budowaniu swojej odporności. Także hartowanie organizmu jest niezmiernie ważne. Polecamy Ci np. brać prysznic, naprzemiennie polewając się cieplejszą i chłodną wodą. W połączeniu z systematycznym ruchem, co najmniej trzy razy w tygodniu po 30 minut, zagwarantuje Ci to zdecydowanie lepszą odporność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *