Jak radzić sobie z PMS?

Zaczyna się w większości przypadków tuż po owulacji i trwa w skrajnych przypadkach aż do 2-3. dnia cyklu menstruacyjnego. O czym mowa? To PMS, czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego. Dolegliwości z nim związane zgłasza aż 80% kobiet. PMS jest spowodowany jednoczesnym spadkiem poziomu estrogenu i wzrostem – progesteronu. W efekcie kobiety borykają się z wieloma uciążliwymi dolegliwościami…

Objawy PMS

Wzmożony apetyt albo – wręcz przeciwnie – całkowity jego brak… Ból podbrzusza, głowy i mięśni, nudności… To tylko kilka spośród wielu możliwych objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Kobiety, które mają bardzo intensywne dolegliwości bólowe, często nie są w stanie ich przetrwać bez ibuprofenu lub paracetamolu. Czy tabletki przeciwbólowe to jedyna metoda na uciążliwy PMS?

Kilka metod radzenia sobie z zespołem napięcia przedmiesiączkowego

Na szczęście, istnieją bardziej naturalne sposoby na złagodzenie bolesnego PMS. Poniżej przedstawimy kilka z nich, które w opinii wielu kobiet potrafią być bardzo skuteczne.

Na ból – aktywność!

Wiele kobiet wraz z pierwszymi dolegliwościami bólowymi ląduje pod kocem, wygrzewając się i czekając na “zbawienną moc” tabletek… Czy wiesz, że można inaczej? Umiarkowana aktywność fizyczna potrafi działać lepiej niż ibuprofen i paracetamol! Jeżeli chodzi o jej rodzaj – wybierz coś, co będzie Ci najbardziej pasować. Może być to delikatne rozciąganie, taniec, ale czasami wystarczy już długi spacer! Uwierz, że z dużym prawdopodobieństwem poczujesz się po nich lepiej!

Spokojny sen najlepszym lekarstwem

Podobno najlepsze możliwe “lekarstwo” to długi spacer tuż przed 7-godzinnym snem w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu. Czy zgadzasz się z tym twierdzeniem? Często mówi się, że “sen jest najlepszym lekarstwem” – nie sposób się z tym nie zgodzić. Najważniejsze, żeby był on nieprzerwany i spokojny.

Odpowiednio zbilansowana dieta to podstawa

Czasami nawet lekka zmiana diety wystarczy, by złagodzić ból przedmiesiączkowy. W czasie “tych dni” zrezygnuj z alkoholu lub znacząco go ogranicz, staraj się nie używać ostrych przypraw i częściej niż zwykle spożywaj produkty bogate w białko. Staraj się jeść także mniej, ale częściej. Być może nie zredukuje to bólu związanego z PMS, ale przynajmniej przyspieszy Twoją przemianę materii i ograniczy wzdęcia.

Zioła dobre na wiele dolegliwości

Rumianek czy melisa korzystnie wpływają na wiele dolegliwości. Pite w umiarkowanych ilościach, rozluźniają i wspierają walkę ze zbędnym napięciem. Szczególnie w tym okresie cyklu warto wprowadzić je do codziennej diety. Z pewnością nie zaszkodzą, a istnieje duża szansa na to, że pomogą!

Staw czoła PMS-owi

W przypadku “klasycznych” objawów PMS, powyższe sposoby powinny pomóc w ich złagodzeniu. Niestety, istnieją kobiety, które zmagają się z zaawansowaną postacią zespołu napięcia przedmiesiączkowego, zwaną PMDD (przedmiesiączkowym zaburzeniem dysforycznym). W przypadku uzasadnionego podejrzenia tego schorzenia, należy udać się do specjalisty. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *