5 metod na wzmocnienie odporności przed sezonem jesienno-zimowym

Dopiero niedawno rozpoczynała się wiosna, a przed nami już widmo sezonu przeziębieniowo-grypowego, czyli jesień i zima. Odporność, która u statystycznego człowieka jest na relatywnie wysokim poziomie w miesiącach ciepłych, za chwilę może drastycznie spaść, powodując częste choroby. Jak się przed tym uchronić? Niektóre metody są bardziej, inne – mniej oczywiste, ale wszystkie powodują wzmocnienie naszego organizmu i przygotowanie go na “trudniejsze czasy”.

Sen działa cuda…

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego młode mamy tak często chorują w pierwszych latach życia swoich pociech? Otóż – powód jest często prozaiczny – permanentne zmęczenie, spowodowane na ogół brakiem snu. Dorosły człowiek powinien w ciągu doby spać nieprzerwanie 8 godzin. Czy jest to możliwe w przypadku nocnych karmień? Z pewnością nie. Mało pocieszające jest też to, że “dosypianie” w ciągu dnia nie jest lekarstwem na obniżoną z tego powodu odporność. Spać powinno się w nocy, w ciszy oraz ciemności. Czy oznacza to, że nie ma ratunku dla mam z małymi dziećmi? Nic bardziej mylnego – wystarczy zastosować się do pozostałych metod, wymienionych poniżej.

…dobra dieta również

Przypuśćmy, że sen 8 godzin dziennie jest poza Twoimi możliwościami. Co wtedy? Obniżoną odporność można poprawić, spożywając regularnie posiłki bogate w witaminy A, C i E. Owoce i warzywa to naturalne źródła antyoksydantów, które są “przyjaciółmi” dobrego samopoczucia i lepszej kondycji naszego organizmu. Podobnie zresztą jak jogurty naturalne czy kiszonki, które mogą zdecydowanie podreperować nasze zdrowie bez konieczności wizyty u lekarzy i łykania kolejnych tabletek. Jeżeli jednak z jakiś przyczyn nie masz możliwości jeść regularnie i zdrowo…

…wspieraj się farmaceutykami

Jesteśmy zdecydowanymi zwolennikami naturalnych metod poprawy odporności, ale nie zawsze jest to możliwe. W aptekach znajdziecie coraz więcej produktów, zawierających naturalne ekstrakty – chociażby czosnku czy żeń-szenia, powodujące wzmocnienie odporności. Są one w większości przypadków wydawane bez recepty, więc w każdej chwili można zapytać farmaceuty, co poleca do stosowania przed sezonem jesienno – zimowym. Pamiętajcie – im szybciej zaczniecie myśleć o wzmocnieniu organizmu, tym lepiej.

Człowiek aktywny – człowiek zdrowy

Aktywność fizyczna bardzo pomaga w utrzymaniu naszej odporności na wysokim poziomie. Na szczęście nie trzeba codziennie przebiegać maratonu czy spacerować 30 kilometrów, żeby nasza kondycja, a w konsekwencji – stan zdrowia rzeczywiście się poprawił. Na ogół wystarczy jakakolwiek 30-minutowa aktywność fizyczna każdego dnia. To dużo czy mało? Jak to zwykle bywa – wszystko jest względne, ale biorąc pod uwagę fakt, że nawet podróżując autem, trzeba z niego wyjść, przejść się kawałek do pracy, następnie po biurze itd., te pół godziny jest do osiągnięcia – wystarczy nieco dobrej woli.

Hartowanie organizmu receptą na długowieczność

Nie wiemy, jak Wy, ale my kochamy długie, ciepłe kąpiele. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że w żaden sposób nie poprawiają one naszej odporności – co najwyżej relaksują nas i odstresowują. Na korzyść dla naszego zdrowia działa natomiast hartowanie organizmu. Naprzemienny ciepło – zimny prysznic czy moczenie nóg w zimnej wodzie pomogą najbardziej nawet chorowitej osobie… Nie są to może najprzyjemniejsze czynności, ale czy ktoś mówił, że osiągnięcie pełni zdrowia będzie proste? 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *