4 superfoods, które warto znać!

Często mówi się – „jesteś tym, co jesz”. Jest to jedno ze sformułowań, które najdosadniej oddają znaczenie odpowiednio zbilansowanego, zdrowego odżywiania w diecie człowieka. Dziś chcielibyśmy napisać o kilku produktach naturalnych, nieprzetworzonych, posiadających wiele właściwości odżywczych. Łączy je to, że wszystkie pozytywnie wpływają na ogólną kondycję organizmu, wspierają w profilaktyce antynowotworowej, zapobiegają chorobom serca czy cukrzycy… O czym mowa…? Oczywiście – o superfoods, czyli superżywności.

Superfoods to bomba witaminowa dla Twojego organizmu

Do superfoods zaliczamy warzywa, owoce, zioła (również sproszkowane) oraz napoje. Nigdzie nie znajdziesz ich pełnej listy, ponieważ… nie istnieje! Najczęściej wymienianymi superfoods są m.in. jagody goji, acai, chia czy chlorella. My chcielibyśmy natomiast napisać o produktach powszechnie używanych, o których rzadko jednak mówi się w kontekście fenomenalnych właściwości prozdrowotnych! Są to brokuły, jarmuż, siemię lniane oraz borówka amerykańska.

Graj w zielone z brokułami

Niektórzy określają je jako jedne z najzdrowszych warzyw… Ich druga nazwa to zielony kalafior (co jest zresztą w 100% trafione). Oczywiście – chodzi o brokuły! Posiadają tyle właściwości odżywczych, że można by im było poświęcić kolejny, osobny tekst. Do najważniejszych zaliczamy działanie antynowotworowe, wsparcie procesu widzenia, a także zdolność do regulowania poziomu cukru. Co istotne – można je spożywać na wiele różnych sposobów. Nawet jeżeli nie zjadłbyś ich nigdy samodzielnie, sprawdzają się doskonale w formie sproszkowanej – jako przyprawa – a także jako jeden ze składników zdrowych smoothie czy koktajli. Do tego wszystkiego, brokuły są niskokaloryczne, więc można je jeść niemal bez ograniczeń!

Jarmuż jadalną ozdobą talerza

Kolejne warzywo jest – w przeciwieństwie do brokułów – zdecydowanie częściej określane jako zdrowe, ale jednocześnie – rzadziej jako smaczne. Jarmuż jest bardzo specyficzny w smaku. Być może właśnie dlatego na ogół służy on jako ozdoba talerza w restauracji, a szkoda, ponieważ posiada ogrom właściwości prozdrowotnych! Działanie antynowotworowe, pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, wsparcie procesu widzenia, a także ochrona przed wrzodami to tylko część z nich! Co zrobić, jeżeli jarmuż jedzony w tradycyjnej formie jest dla Ciebie niezjadliwy…? W takim przypadku rekomendujemy zawsze dodawanie go do potraw w sproszkowanej formie – jako przyprawa – albo zrobienie z niego chipsów. Brzmi nieźle, prawda? Być może już wkrótce ten banalny przepis umieścimy w zakładce Zdrowie na talerzu!

Siemię lniane – mały, wielki superfood

Można je pić albo jeść – wszystko zależy od tego, co wolisz. Siemię lniane, czyli ziarna lnu pospolitego, to superfood, ale nie tylko! Ma także szerokie zastosowanie w kosmetyce! Dzięki regularnemu spożywaniu siemienia lnianego pozbędziesz się problemów z układem pokarmowym oraz poprawisz przemianę materii. Oprócz tego, ten superfood wykazuje działanie antynowotworowe i jest stosowany jako „antidotum” na problemy hormonalne. To tylko kilka jego właściwości – kilka spośród naprawdę wielu… Siemię najczęściej dodaje się do owsianki, pije się rozpuszczone w wodzie lub robi się z niego kisiel.

Borówka amerykańska bestsellerem polskich sklepów

Dzieci często mówią o niej „duża jagoda”, ponieważ oba owoce są tak podobne, że nietrudno o pomyłkę. Nic zresztą dziwnego, bo należą one do jednej rodziny. Od kilku lat borówka jest hitem sprzedażowym w polskich sklepach. Pokochały ją miliony osób – zarówno dzieci, jak i starszych. Na szczęście jest to tak zdrowy (a jednocześnie i niskokaloryczny) owoc, że można go jeść bez najmniejszych wyrzutów sumienia. Podobnie jak w przypadku wcześniej wymienionych superfoods, i w tym przypadku borówka amerykańska wykazuje działanie antynowotworowe i wspiera proces widzenia. Oprócz tego, korzystnie wpływa na pamięć i koncentrację oraz zapobiega nadciśnieniu. Fantastycznie smakuje jedzona samodzielnie, jako część większego posiłku, jak i pita w koktajlu. Nie znamy nikogo, kto by za nią nie przepadał, więc jeśli jeszcze nie miałeś okazji jej spróbować… do dzieła!

Nie samymi superfoods człowiek żyje

W pogoni za zdrowiem i idealną sylwetką, czasami zapomina się o umiarze. Superfoods fantastycznie działają na kondycję organizmu, ale nie powinny stanowić 100% naszej codziennej diety. Warto, żeby wzbogacały ją o cenne witaminy i minerały, ale nie mogą zastępować wszystkich innych produktów! Pamiętaj, że tylko umiar może nas uratować przed wpadnięciem w kołowrotek (niekoniecznie dobrych) zmian dla naszego ciała…!

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *